مقابله با دیابت بروشی جدید

 5 اکتبر 2014- شواهد امیدوارکننده ای ازبررسی فرم تغییر یافته ای از داروی niclosamideبدست آمده است – دارویی که درحال حاضر برای از بین بردن انگل های روده ای استفاده می شود – که ممکن است کلید مقابله با دیابت نوع 2 از مبداء ظهور آن باشد.

دیابت نوع 2 شایع ترین فرم دیابت دردنیا است که تاکنون تنها راه مقابله با آن کنترل  علایم  این بیماری بوده است حال تحقیقات جدید دانشمندان دانشکده ی  پزشکی Rutgersنشان می دهد فرم تغییر یافته ای از داروی niclosamideمی تواند کلید مقابله با این بیماری از علت ریشه ای آن باشد.

 دکتر jinاستادیار فارماکولوژی دانشکده ی  پزشکی Rutgersوسرپرست این تحقیق می گوید:یافتن یک  داروی مناسب که بتواند علت بروز این بیماری راتصحیح کند با سرعت هر چه تمامتر بسیار ضروری است زیرا درحال حاضر تنها راه شناخته شده ی درمان این بیماری جراحی بزرگ بای پس معده است و این نوع جراحی تنها برای افرادی که به چاقی بیش از حد  مبتلا هستندTموثرمی باشد.با توجه به خطرات قابل توجه این نوع جراحی از جمله مرگ یافتن یک راه حل واقعی که برای تمام بیماران قابل استفاده باشد، بسیار مهم است.

در دیابت نوع 2 که بنام  دیابت بزرگسالان نیز معروف است بدن یاقادر به ترشح  انسولین به مقدار کافی نیست یا توانایی بدن در استفاده از انسولین  به علت مقاومت سلولها دچار اختلال شده است.

به گفته ی دکتر jinعلت اصلی بروز مقاومت به انسولین تجمع بیش از حد چربی درسلولهای کبدی وهمچنین بافت ماهیچه ای است. تجمع چربی سبب می شود در جائیکه بافت های بدن باید بتوانند با کمک انسولین به درستی گلوکز را جذب کنند، اختلال ایجاد شود در نتیجه سلولها قادر به استفاده از گلوکز  بعنوان سوخت برای تولید انرژی نخواهند بود به همین دلیل گلوکز اضافه درجریان خون باقی مانده و غلظت آن افزایش می یابد. افزایش گلوکز موجود در خون  منجر به آسیب های بافتی  درسراسر بدن می گردد که به طور  بالقوه  می تواند سبب کوری، آسیب کلیوی، بیماریهای قلبی عروقی وسایر بیماریهای جدی دیگر شود.

او می افزاید: هدف ما در این تحقیق یافتن راهی ایمن وعملی برای کاهش محتوای چربی  در کبد بود. ما با استفاده از موشهای آزمایشگاهی اصول مورد نظر خود را درآزمایشگاه بررسی کردیم. نتایج آزمایشات بروی موشها بسیار امیدوار کننده بود . با از بین رفتن چربیهای تجمع یافته توانستیم توانایی حیوان را در استفاده ی صحیح از انسولین  به او برگردانیم ومقدار گلوکز موجود در خون حیوان را کاهش دهیم.

ما از داروی تغییر یافته ای که نام کامل آن niclosamide ethanolamine saltیا NENاست برای سوزاندن چربی اضافه تجمع یافته درسلولهای کبدی استفاده کردیم این کار از طریق فرآیندی که بنام mitochondrial uncouplingمعروف است، انجام شد.

میتوکندریها منبع میکروسکوپی انرژی تمام  لولهای بدن هستند ومعمولاً مانند یک  موتور که تنظیم  خوبی شده باشد  چربیها  و قندها را درمقادیر متوسط برای حفظ عملکرد سلولها به عنوان سوخت  می سوزانند.

 سلولها مانند ماشین هستند ومیتوکندریها موتور این سلولها می باشند. دکتر جین توضیح می دهد : آنچه ما داخل سلولها انجام دادیم مانند برگرداندن گیربکس ماشین به حالت طبیعی و جلوگیری از خرابی جعبه دنده ی ماشین است. با این کار درحالیکه  شما پای خود را بروی پدال گاز فشار می دهید ماشین حرکت نمی کند. اگر فرض کنیم  سوخت بیش از حد  درسلول چربی باشد شما شروع به سوزاندن آن می کنید تا حدی که عقربه ی سوخت به عدد صفر برسد دراین صورت  چربیها تماماً مصرف شده وشما امیدوار خواهید بود که مولکولهای قند بتوانند بطور طبیعی  وارد سلول شوند .

خلاص شدن از شر چربیهای اضافه  درکبد و بافت ماهیچه ای کلید  بازگرداندن توانایی پاسخ به انسولین در سلولها است، این کار به ورود قند به اندازه ی  مناسب به داخل سلول کمک می کند و درنهایت موجب معکوس شدن کامل دیابت می گردد. این نتایج بسیار دور از واقعیت  بنظر می رسید  اما دکتر جین می گوید با تغییرات مثبتی که در موشها مشاهده کردیم به انجام این تحقیقات بروی افراد مبتلابه دیابت امیدوار شدیم.

او می افزاید: نکته ی مهم  و قابل توجه استفاده از دارویی است که فرم  تغییر یافته ی دارویی تایید  شده  ازطرف FDAاست که در حال حاضر برای از بین بدن انگل های روده ای  استفاده می شود  و این یک انتخاب آگاهانه و بسیار ظریف بود، ما می خواستیم  یک ترکیب بی خطر وعملی را برای تخلیه ی  چربیها از سلول بیابیم. دکتر جین می گوید: ما با بررسی  داروهای موجود دریافتیم یک داروی تایید شده وجود دارد که این کار را (کاری که از ما می خواستیم درسلولهای  کبدی انجام دهیم) درکرم های انگل روده ای انجام می دهد.

اگر چه شکل تغییر یافته ی این دارو در انسان هنوز استفاده نشده است اما در سایر پستانداران دارای  پروفایل  و مشخصات ایمنی بسیار عالی است بنابراین  به احتمال بسیار زیاد درانسان نیز دارای پروفایل ایمن  بسیار خوبی خواهد بود.

تجمع چربی در کبد تنها درافراد چاق اتفاق نمی افتد،  بسیاری ازافراد دارای وزن طبیعی  به بیماری کبد چرب ودیابت نوع 2 مبتلا می شوند. دکتر jinمی گوید: چنانچه این دارو در آزمایشات انسانی موثر باشد  می تواند  برای تمام  بیماران با وزن های مختلف استفاده شود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141005133656.htm